İlgili Mevzuatlar
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2013/31)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu,
etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere, tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların desteklenmesi amacıyla
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti
alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve
işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin
görev ve yetkiler, desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai sorumluluklara
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu
maddesi, 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik ve 11/3/2013
tarihli ve 2013/4463 sayılı 2013 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Bakanlar Kurulu Kararının 8 inci maddesi hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı
AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS):
Arıcıların “Arılık ve Koloni Bildirim Formu” beyanına istinaden il müdürlükleri
tarafından tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
ç) Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar
Dairesi Başkanlığını,
d) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
e) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
Şube Müdürlüklerini,
f) Belge: Yönetmelik hükümlerine göre
kişilere verilen Geçici Tarım Danışmanı Belgesini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya
ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 16/4/2005
tarihli ve 25788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile
tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri
tabanını ve buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2013
yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan
belgeyi,
ı) Gelir makbuzu: Tarımsal danışmanlık
hizmeti veren dernek/vakıf, üretici örgütü ve ziraat odalarınca, tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun
makbuzu,
i) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli
ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin,
yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına
alındığı Turkvet veri tabanını,
j) Hizmet alım/satım faturası: Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarca, tarımsal danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun faturayı,
k) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
l) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her
ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
m) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011
tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü
Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan
kayıt sistemini,
n) Merkez teknik komitesi: Yönetmelik ile
merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile
tanımlanıp veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri
içeren ve bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan
sahibine verilen belge veya listeyi,
ö) Serbest meslek makbuzu: Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren serbest tarım danışmanınca, tarımsal danışmanlık
hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun makbuzu,
p) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve
hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve
tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
r) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre
kişilere verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
s) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
ş) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda
faaliyet gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü
kuruluşları,
t) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su
ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt
altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği,
raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini,
u) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su
ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Balıkçılık ve Su Ürünleri
Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
ü) Tarım danışmanı: Sivil toplum
örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam
edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına
çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış
kişileri,
v) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları:
Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle
danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata
göre kurulan ve yetki belgesine sahip tarımsal danışmanlık
dernekleri/vakıfları,
y) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil
toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca,
tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret
karşılığında yürütülen hizmetleri,
z) Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve yetki
belgesine sahip danışmanlık şirketini,
aa) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini
kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için
tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
bb) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
(TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara tarımsal
danışmanlık hizmeti sunduğu her tarımsal işletme için ödenen desteği,
cc) Uygulama esasları: Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
çç) Üretici örgütleri: Yetki belgesine
sahip, sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici
birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
ff) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve
6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanuna göre kurulmuş,
çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin
Genel Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak
tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti satın alacak
tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan
kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine
kayıtlı olmak,
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini
sağlamak,
1) Örtü altında en az üç dekar alanda üretim
yapmak,
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda
üretim yapmak,
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz
dekar veya yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz
dekar, suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak,
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan
işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi
sığırcılığı yapan işletmelerde en az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan
yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak,
5) Arıcılıkta en az elli adet arı
kolonisine sahip olmak,
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip
olmak.
(2) Destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelerin sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi
ve kuruluşlar ile en az on iki aylık sözleşme imzalamış olmak,
b) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alma,
c) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmak,
gerekir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşlar ile sorumlulukları
MADDE 6 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden
üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık
dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşların sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak
tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası
taraflarca paraflanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Bu Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme
imzalamış ve 2012 yılı TYDD’den faydalanmamış olan tarımsal işletmelerin
sözleşmeleri, 31/12/2013 tarihini kapsamak kaydıyla geçerli olacaktır. Bu
Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2012 yılı TYDD’den faydalanmış
olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri, eski sözleşmenin bitimi
tarihinden başlayarak en az on iki aydır. Bu Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme
imzalamış ve 2012 yılı TYDD’den faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme
süreleri 2012 yılı TYDD hizmet sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı
kapsıyorsa sözleşme geçerli olacaktır.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda
sunulmalıdır.
d) Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı
ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri
alınmasına karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba
yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır
bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının mücbir sebeplerden dolayı
görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame
edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı için düzenlenen
TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi veya Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İcmal (Ek-3) bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğünden il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde il müdürlüğünden Başkanlığa gönderilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı her ne sebeple olursa olsun bu
tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde bir defadan fazla
değiştirilemez.
h) Bu tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı ve
yönetici arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi on iki aydan
az olamaz.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili
hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Serbest tarım danışmanları, tarımsal
danışmanlık dernek ve vakıfları; sadece bulundukları il sınırları içerisinde
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Tarımsal danışmanlık şirketleri;
bulundukları il sınırları dışında başka il veya ilçede ancak şube açmak
şartıyla tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Üretici örgütleri; bulundukları il
sınırları dışındaki yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
ç) Ziraat odaları; ilgili mevzuatlarına
uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe
sınırları dahilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
(4) Kendi adına veya kuruluşta çalışan
tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte belirtilen ilgili hükümlere
göre vize ettirirler. Aksi durumda kendi namlarına veya kuruluşta tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal işletmeler ve tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur.
Komisyonun oluşumunda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler
öncelikle olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak
denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince en
az yılda iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre
denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl Müdürlüğünde Koordinasyon ve
Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl
Müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi
veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az %
20’si ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan
tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle
tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır.
e) Denetim sürecinde haklarında olumsuz
rapor tutulan kişi ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp,
Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate
alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine
göre yapılır.
f) Denetleme sürecinde haklarında olumsuz
rapor tutulan kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile
denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
g) Başkanlık; üzerinde idari, adli
soruşturma veya hakkında şikâyet bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini
durdurma hakkına sahiptir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri ve Belgeler
Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile
istenecek belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelere istinaden bu
Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD’ye
başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar
adına başvuru yapmaya aşağıdaki kişiler yetkilidir.
a) Serbest tarım danışmanı,
b) Ziraat Odası Başkanı,
c) Birlik Başkanı,
ç) Kooperatif Başkanı,
d) Tarımsal Dernek Başkanı,
e) Tarımsal Vakıf Mütevelli Heyeti
Başkanı,
f) Tarımsal danışmanlık şirketinin Ticaret
Sicil Gazetesinde belirtilen şirket yetkilisi.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler
aşağıda belirtilmiştir.
a) TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname
(Ek-1) ile Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği Başvurusunda Bulunan Kişi veya
Kuruluşa Ait Bilgi Formu (Ek-2),
b) TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi veya
Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal (Ek-3). Bu icmal
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların bünyesindeki her
danışman için, Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda ayrı ayrı
düzenlenecektir,
c) Her tarımsal işletme için, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi/kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi,
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası,
üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi, tarımsal dernek ve
vakıfların SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan aldığı belge,
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası,
üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi ve vergi
mükellefiyeti olan tarımsal dernek ve vakıfların vadesi geçmiş vergi borcu
olmadığına dair ilgili kurumdan aldığı belge,
e) Bu Tebliğin 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (b), (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen TYDD başvurusunda
bulunacak kişiler için başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim
kurulu/yetkili kurul kararı onaylı sureti,
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği
işletmenin tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya
birkaçı,
1) ÇKS Belgesi,
2) AKS belgesi,
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi,
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi,
5) Hayvan pasaportlarının veya
listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti,
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan
belge/liste.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin
hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve
kuruluşlar, Tebliğin yayımı tarihinden itibaren otuz gün içerisinde istenen
belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki
ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il
müdürlüğüne ayrıca başvuru yapar.
b) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ Kapsamında Destekleme
Ödemesi Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İlçe İcmali (Ek-4) ve Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İlçe İcmali (Ek-6), ilçe müdürlüğünce ilçe müdürlüğünün
olmadığı yerde İl müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde veri giriş sistemine kayıt edilerek, İl Müdürlüğüne gönderilir.
Sistemden alınan, Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi
Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi veya
Kuruluşlara Ait İl İcmali (Ek-5) ve Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine
Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali
(Ek-7) çıktıları onaylanarak TYDD’ye son başvuru tarihinden kırk beş gün sonra
il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller on gün süreyle askıda
bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı
süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il teknik
komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen
değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7) icmalleri alınır.
Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir.
Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak
doğurmaz.
c) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme
tarihinin resmi tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve
indirme işlemi resmi tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
ç) Kesinleşmiş (Ek-5) icmali, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı olarak Başkanlığa
gönderilir.
d) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden
sonra askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen
değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile bu Tebliğin 5 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler
TYDD ödemesine esas olmaz.
e) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve
kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarı için toplam TYDD
tutarı %25 oranında, kınama veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı
kınama cezası için toplam TYDD tutarı %50 oranında, önce uyarı cezası alıp
sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %75 oranında azaltılır.
Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi
herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal
işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) Fatura/serbest meslek makbuzu/gelir
makbuzu, teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi
aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir.
a) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
beşinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce,
tarımsal işletmeler adına düzenlenen ve tutarı her bir işletme için 600 TL’den
az olmayan fatura veya serbest meslek makbuzu veya gelir makbuzu TYDD
başvurusunun yapıldığı İl/İlçe Müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan
kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
beşinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar, hizmet verdiği tarımsal
işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu Tebliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
yetkili kişiler il müdürlüğüne teslim eder veya hizmet verdiği tarımsal
işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı il
müdürlüğünün açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin
teminat mektupları muhafazası için Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğüne teslim
edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) Teminat mektuplarının toplam tutarı,
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla T.C. Ziraat
Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu
alınabilir.
ç) Tebliğin 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendinde belirtilen ceza oranları göz önünde bulundurularak
ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri hazırlanır. Bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren beşinci ve on ikinci ayın sonunda il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca altı ayda bir yapılan denetimi müteakip, bu Tebliğin uygulama
süresince iki defa olmak üzere kesinleşmiş (Ek-4) ve (Ek-6) icmalleri ilçe
müdürlüğünden il müdürlüğüne 5 gün içinde, kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7)
icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa 10 gün içinde yazılı olarak gönderilir.
d) Başkanlığa gönderilen (Ek-5) İl
icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
e) Ödemeler, Bakanlık tarafından, gerekli
kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip, Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1) Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alan her tarımsal işletme için, hizmet aldığı kişi veya kuruluşlara 600
TL tarımsal yayım ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır.
(2) Her tarımsal işletme için yıllık 600
TL TYDD, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ay ve on ikinci ay
sonunda, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla iki dilim
halinde 400 TL ve 200 TL olarak Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(3) Tarımsal işletme birden fazla kişi
ve/veya kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere,
sözleşme tarihi, üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile
tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu ve başvuru tarihine göre il/ilçe
müdürlüğünün, belirlediği bir kişi veya kuruluşa ödeme yapılır.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre
Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2013 yılı bütçesinden karşılanır. Kaynak
yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl bütçesinden
yapılır.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve
kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır.
Bu durumdaki kişi ve kuruluşlara 1 inci dilim TYDD ödemesi yapılmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar.
a) İl Teknik Komitesi il düzeyinde
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini
artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili
mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl Teknik Komitesi tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her
türlü tedbiri alır.
c) İl Teknik Komitesi il düzeyinde
tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi
denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu
görevlendirebilir.
ç) İl Teknik Komitesi gerçeğe aykırı
beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya
yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı
ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
d) İl Teknik Komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kişi/kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca,
gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
e) İl Teknik Komitesi bu Tebliğin
uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar
almaya yetkilidir. İl Teknik Komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesi tarafından değerlendirilir ve kesin
olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine ilişkin görev
ve yetkiler
MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının denetimini
sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme
ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve
denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Bu denetimler sırasında, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin,
bilgilerde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit
edilmesi halinde, haklarında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç
duyurusunda bulunulur. Ayrıca, ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile
Desteklemenin Geri Alınması
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden
faydalanamaz.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan
kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt
sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine kayıtlı olmayan her bir tarımsal işletme için,
b) Bu Tebliğin 8 inci maddesinin birinci
fıkrasında belirtilen kişi/kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte, 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde
başvurmayanlar,
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere
başvuru yapan kişilerden gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler,
ç) Kamu tüzel kişileri,
d) Men edildiği süre boyunca, tarımsal
desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti
veren kişi ve kuruluşlar,
e) Men edilen bir tarımsal işletmenin men
edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye hizmet sunan kişi ve kuruluşlar,
f) Bu Tebliğin yayınlandığı tarihten önce,
Başkanlık kayıtlarına girmiş ve dosyasında eksiği olmayan yetki belgesi
başvuruları hariç, bu Tebliğin yayınlandığı tarihten sonra Tarımsal Danışmanlık
Yetki Belgesi alan kişi/kuruluşlar ile şube izni alanlar,
g) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü
ceza alan kişi/kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve iptali cezası hali
hazırda devam eden kişi/kuruluşlar,
ğ) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
iptal edilen kuruluşun ortak/sahibi/yönetici ile yetki belgesi iptal edilen
serbest tarım danışmanının, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı başka
bir tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar,
h) Tarım danışmanı, tarım yayımcısı veya
geçici tarım danışmanı belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal
işletme sahibi ise, sahip olduğu sertifika bölümünde tarımsal danışmanlık
hizmeti alıyorsa bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlar,
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların, ölüm hali hariç olmak üzere, on iki aydan daha az süreli
tarımsal danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler,
i) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlar ile tarımsal işletme arasında imzalanan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmelerinin herhangi bir nedenden dolayı karşılıklı
ve/veya tek taraflı fesih edilmesi durumunda bu işletme için, hizmet sunan
kişi/kuruluşlar.
Desteklemenin geri alınması ve teminatın
iadesi
MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD, 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki
kınama ve üstü ceza alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi,
b) Tarımsal işletme ile imzalanmış olan
tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı karşılıklı
veya tek taraflı, il müdürlüğünün uygun raporu ile fesh olursa bu tarımsal
işletme için ödenmiş olan TYDD,
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
iptali cezası alan serbest tarım danışmanı ile kuruluşun ortak ve sahibi ile
kuruluşda görevli yöneticinin ve cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı
diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen yılı TYDD,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşlara, ölüm hali hariç, on iki aydan daha az süreli tarımsal
danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler için ödenen TYDD,
geri alınır.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve
Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan uyarı cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin
%25’i, kınama veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı
kınama cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %50’si, önce
uyarı cezası alıp sonrasında kınama cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam
TYDD ödemesinin %75’i, kınama üstü cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD
ödemesinin tamamı 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine
göre geri alınır.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
serbest tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi
içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
(4) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini
takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu
ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı
belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya
hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması
durumunda öncelikle teminattan mahsup edilir.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen
ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek
haksız yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden
yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve
kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezaî ve diğer kanunî işlemler
yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen
belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere, bu Tebliğ hükümlerine aykırı
olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Tarım
Kanununun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya
il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat
kaydedilir.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
İlgili Mevzuatlar
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2013/31)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu,
etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere, tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların desteklenmesi amacıyla
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti
alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve
işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin
görev ve yetkiler, desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai sorumluluklara
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu
maddesi, 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik ve 11/3/2013
tarihli ve 2013/4463 sayılı 2013 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Bakanlar Kurulu Kararının 8 inci maddesi hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı
AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS):
Arıcıların “Arılık ve Koloni Bildirim Formu” beyanına istinaden il müdürlükleri
tarafından tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
ç) Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar
Dairesi Başkanlığını,
d) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
e) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
Şube Müdürlüklerini,
f) Belge: Yönetmelik hükümlerine göre
kişilere verilen Geçici Tarım Danışmanı Belgesini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya
ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 16/4/2005
tarihli ve 25788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile
tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri
tabanını ve buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2013
yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan
belgeyi,
ı) Gelir makbuzu: Tarımsal danışmanlık
hizmeti veren dernek/vakıf, üretici örgütü ve ziraat odalarınca, tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun
makbuzu,
i) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli
ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin,
yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına
alındığı Turkvet veri tabanını,
j) Hizmet alım/satım faturası: Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarca, tarımsal danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun faturayı,
k) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
l) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her
ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
m) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011
tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü
Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan
kayıt sistemini,
n) Merkez teknik komitesi: Yönetmelik ile
merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile
tanımlanıp veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri
içeren ve bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan
sahibine verilen belge veya listeyi,
ö) Serbest meslek makbuzu: Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren serbest tarım danışmanınca, tarımsal danışmanlık
hizmeti alan tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun makbuzu,
p) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve
hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve
tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
r) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre
kişilere verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
s) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
ş) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda
faaliyet gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü
kuruluşları,
t) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su
ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt
altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği,
raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini,
u) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su
ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Balıkçılık ve Su Ürünleri
Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
ü) Tarım danışmanı: Sivil toplum
örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam
edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına
çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış
kişileri,
v) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları:
Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle
danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata
göre kurulan ve yetki belgesine sahip tarımsal danışmanlık
dernekleri/vakıfları,
y) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil
toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca,
tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret
karşılığında yürütülen hizmetleri,
z) Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve yetki
belgesine sahip danışmanlık şirketini,
aa) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini
kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için
tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
bb) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
(TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara tarımsal
danışmanlık hizmeti sunduğu her tarımsal işletme için ödenen desteği,
cc) Uygulama esasları: Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
çç) Üretici örgütleri: Yetki belgesine
sahip, sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici
birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
ff) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve
6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanuna göre kurulmuş,
çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin
Genel Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak
tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti satın alacak
tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan
kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine
kayıtlı olmak,
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini
sağlamak,
1) Örtü altında en az üç dekar alanda üretim
yapmak,
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda
üretim yapmak,
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz
dekar veya yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz
dekar, suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak,
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan
işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi
sığırcılığı yapan işletmelerde en az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan
yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak,
5) Arıcılıkta en az elli adet arı
kolonisine sahip olmak,
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip
olmak.
(2) Destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelerin sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi
ve kuruluşlar ile en az on iki aylık sözleşme imzalamış olmak,
b) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alma,
c) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmak,
gerekir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşlar ile sorumlulukları
MADDE 6 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden
üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık
dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşların sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak
tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası
taraflarca paraflanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Bu Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme
imzalamış ve 2012 yılı TYDD’den faydalanmamış olan tarımsal işletmelerin
sözleşmeleri, 31/12/2013 tarihini kapsamak kaydıyla geçerli olacaktır. Bu
Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2012 yılı TYDD’den faydalanmış
olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri, eski sözleşmenin bitimi
tarihinden başlayarak en az on iki aydır. Bu Tebliğ yayınlanmadan önce sözleşme
imzalamış ve 2012 yılı TYDD’den faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme
süreleri 2012 yılı TYDD hizmet sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı
kapsıyorsa sözleşme geçerli olacaktır.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda
sunulmalıdır.
d) Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı
ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri
alınmasına karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba
yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır
bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının mücbir sebeplerden dolayı
görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame
edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı için düzenlenen
TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi veya Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İcmal (Ek-3) bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğünden il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde il müdürlüğünden Başkanlığa gönderilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı her ne sebeple olursa olsun bu
tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde bir defadan fazla
değiştirilemez.
h) Bu tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı ve
yönetici arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi on iki aydan
az olamaz.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili
hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Serbest tarım danışmanları, tarımsal
danışmanlık dernek ve vakıfları; sadece bulundukları il sınırları içerisinde
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Tarımsal danışmanlık şirketleri;
bulundukları il sınırları dışında başka il veya ilçede ancak şube açmak
şartıyla tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Üretici örgütleri; bulundukları il
sınırları dışındaki yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
ç) Ziraat odaları; ilgili mevzuatlarına
uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe
sınırları dahilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
(4) Kendi adına veya kuruluşta çalışan
tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte belirtilen ilgili hükümlere
göre vize ettirirler. Aksi durumda kendi namlarına veya kuruluşta tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal işletmeler ve tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur.
Komisyonun oluşumunda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler
öncelikle olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak
denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince en
az yılda iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre
denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl Müdürlüğünde Koordinasyon ve
Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl
Müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi
veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az %
20’si ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan
tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle
tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır.
e) Denetim sürecinde haklarında olumsuz
rapor tutulan kişi ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp,
Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate
alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine
göre yapılır.
f) Denetleme sürecinde haklarında olumsuz
rapor tutulan kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile
denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
g) Başkanlık; üzerinde idari, adli
soruşturma veya hakkında şikâyet bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini
durdurma hakkına sahiptir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri ve Belgeler
Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile
istenecek belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelere istinaden bu
Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD’ye
başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar
adına başvuru yapmaya aşağıdaki kişiler yetkilidir.
a) Serbest tarım danışmanı,
b) Ziraat Odası Başkanı,
c) Birlik Başkanı,
ç) Kooperatif Başkanı,
d) Tarımsal Dernek Başkanı,
e) Tarımsal Vakıf Mütevelli Heyeti
Başkanı,
f) Tarımsal danışmanlık şirketinin Ticaret
Sicil Gazetesinde belirtilen şirket yetkilisi.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler
aşağıda belirtilmiştir.
a) TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname
(Ek-1) ile Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği Başvurusunda Bulunan Kişi veya
Kuruluşa Ait Bilgi Formu (Ek-2),
b) TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi veya
Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal (Ek-3). Bu icmal
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların bünyesindeki her
danışman için, Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda ayrı ayrı
düzenlenecektir,
c) Her tarımsal işletme için, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi/kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi,
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası,
üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi, tarımsal dernek ve
vakıfların SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan aldığı belge,
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası,
üretici birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi ve vergi
mükellefiyeti olan tarımsal dernek ve vakıfların vadesi geçmiş vergi borcu
olmadığına dair ilgili kurumdan aldığı belge,
e) Bu Tebliğin 8 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (b), (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen TYDD başvurusunda
bulunacak kişiler için başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim
kurulu/yetkili kurul kararı onaylı sureti,
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği
işletmenin tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya
birkaçı,
1) ÇKS Belgesi,
2) AKS belgesi,
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi,
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi,
5) Hayvan pasaportlarının veya
listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti,
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan
belge/liste.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin
hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve
kuruluşlar, Tebliğin yayımı tarihinden itibaren otuz gün içerisinde istenen
belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki
ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il
müdürlüğüne ayrıca başvuru yapar.
b) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ Kapsamında Destekleme
Ödemesi Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İlçe İcmali (Ek-4) ve Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İlçe İcmali (Ek-6), ilçe müdürlüğünce ilçe müdürlüğünün
olmadığı yerde İl müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde veri giriş sistemine kayıt edilerek, İl Müdürlüğüne gönderilir.
Sistemden alınan, Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi
Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi veya
Kuruluşlara Ait İl İcmali (Ek-5) ve Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine
Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali
(Ek-7) çıktıları onaylanarak TYDD’ye son başvuru tarihinden kırk beş gün sonra
il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller on gün süreyle askıda
bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı
süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il teknik
komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen
değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7) icmalleri alınır.
Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir.
Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak
doğurmaz.
c) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme
tarihinin resmi tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve
indirme işlemi resmi tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
ç) Kesinleşmiş (Ek-5) icmali, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı olarak Başkanlığa
gönderilir.
d) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden
sonra askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen
değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile bu Tebliğin 5 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler
TYDD ödemesine esas olmaz.
e) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve
kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarı için toplam TYDD
tutarı %25 oranında, kınama veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı
kınama cezası için toplam TYDD tutarı %50 oranında, önce uyarı cezası alıp
sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %75 oranında azaltılır.
Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi
herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal
işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) Fatura/serbest meslek makbuzu/gelir
makbuzu, teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi
aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir.
a) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
beşinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce,
tarımsal işletmeler adına düzenlenen ve tutarı her bir işletme için 600 TL’den
az olmayan fatura veya serbest meslek makbuzu veya gelir makbuzu TYDD
başvurusunun yapıldığı İl/İlçe Müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan
kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
beşinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar, hizmet verdiği tarımsal
işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu Tebliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
yetkili kişiler il müdürlüğüne teslim eder veya hizmet verdiği tarımsal
işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı il
müdürlüğünün açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin
teminat mektupları muhafazası için Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğüne teslim
edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) Teminat mektuplarının toplam tutarı,
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla T.C. Ziraat
Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu
alınabilir.
ç) Tebliğin 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendinde belirtilen ceza oranları göz önünde bulundurularak
ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri hazırlanır. Bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren beşinci ve on ikinci ayın sonunda il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca altı ayda bir yapılan denetimi müteakip, bu Tebliğin uygulama
süresince iki defa olmak üzere kesinleşmiş (Ek-4) ve (Ek-6) icmalleri ilçe
müdürlüğünden il müdürlüğüne 5 gün içinde, kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7)
icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa 10 gün içinde yazılı olarak gönderilir.
d) Başkanlığa gönderilen (Ek-5) İl
icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
e) Ödemeler, Bakanlık tarafından, gerekli
kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip, Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1) Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alan her tarımsal işletme için, hizmet aldığı kişi veya kuruluşlara 600
TL tarımsal yayım ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır.
(2) Her tarımsal işletme için yıllık 600
TL TYDD, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ay ve on ikinci ay
sonunda, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla iki dilim
halinde 400 TL ve 200 TL olarak Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(3) Tarımsal işletme birden fazla kişi
ve/veya kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere,
sözleşme tarihi, üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile
tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu ve başvuru tarihine göre il/ilçe
müdürlüğünün, belirlediği bir kişi veya kuruluşa ödeme yapılır.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre
Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2013 yılı bütçesinden karşılanır. Kaynak
yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl bütçesinden
yapılır.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve
kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır.
Bu durumdaki kişi ve kuruluşlara 1 inci dilim TYDD ödemesi yapılmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar.
a) İl Teknik Komitesi il düzeyinde
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini
artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili
mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl Teknik Komitesi tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her
türlü tedbiri alır.
c) İl Teknik Komitesi il düzeyinde
tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi
denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu
görevlendirebilir.
ç) İl Teknik Komitesi gerçeğe aykırı
beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya
yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı
ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
d) İl Teknik Komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kişi/kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca,
gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
e) İl Teknik Komitesi bu Tebliğin
uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar
almaya yetkilidir. İl Teknik Komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesi tarafından değerlendirilir ve kesin
olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine ilişkin görev
ve yetkiler
MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının denetimini
sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme
ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve
denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Bu denetimler sırasında, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin,
bilgilerde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit
edilmesi halinde, haklarında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç
duyurusunda bulunulur. Ayrıca, ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile
Desteklemenin Geri Alınması
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden
faydalanamaz.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan
kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt
sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine kayıtlı olmayan her bir tarımsal işletme için,
b) Bu Tebliğin 8 inci maddesinin birinci
fıkrasında belirtilen kişi/kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte, 9 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde
başvurmayanlar,
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere
başvuru yapan kişilerden gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler,
ç) Kamu tüzel kişileri,
d) Men edildiği süre boyunca, tarımsal
desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti
veren kişi ve kuruluşlar,
e) Men edilen bir tarımsal işletmenin men
edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye hizmet sunan kişi ve kuruluşlar,
f) Bu Tebliğin yayınlandığı tarihten önce,
Başkanlık kayıtlarına girmiş ve dosyasında eksiği olmayan yetki belgesi
başvuruları hariç, bu Tebliğin yayınlandığı tarihten sonra Tarımsal Danışmanlık
Yetki Belgesi alan kişi/kuruluşlar ile şube izni alanlar,
g) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü
ceza alan kişi/kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve iptali cezası hali
hazırda devam eden kişi/kuruluşlar,
ğ) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
iptal edilen kuruluşun ortak/sahibi/yönetici ile yetki belgesi iptal edilen
serbest tarım danışmanının, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı başka
bir tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar,
h) Tarım danışmanı, tarım yayımcısı veya
geçici tarım danışmanı belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal
işletme sahibi ise, sahip olduğu sertifika bölümünde tarımsal danışmanlık
hizmeti alıyorsa bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlar,
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların, ölüm hali hariç olmak üzere, on iki aydan daha az süreli
tarımsal danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler,
i) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlar ile tarımsal işletme arasında imzalanan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmelerinin herhangi bir nedenden dolayı karşılıklı
ve/veya tek taraflı fesih edilmesi durumunda bu işletme için, hizmet sunan
kişi/kuruluşlar.
Desteklemenin geri alınması ve teminatın
iadesi
MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD, 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki
kınama ve üstü ceza alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi,
b) Tarımsal işletme ile imzalanmış olan
tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı karşılıklı
veya tek taraflı, il müdürlüğünün uygun raporu ile fesh olursa bu tarımsal
işletme için ödenmiş olan TYDD,
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
iptali cezası alan serbest tarım danışmanı ile kuruluşun ortak ve sahibi ile
kuruluşda görevli yöneticinin ve cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı
diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen yılı TYDD,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşlara, ölüm hali hariç, on iki aydan daha az süreli tarımsal
danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler için ödenen TYDD,
geri alınır.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve
Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan uyarı cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin
%25’i, kınama veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı
kınama cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %50’si, önce
uyarı cezası alıp sonrasında kınama cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam
TYDD ödemesinin %75’i, kınama üstü cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD
ödemesinin tamamı 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine
göre geri alınır.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
serbest tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi
içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
(4) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini
takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu
ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı
belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya
hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması
durumunda öncelikle teminattan mahsup edilir.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen
ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek
haksız yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden
yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve
kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezaî ve diğer kanunî işlemler
yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen
belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere, bu Tebliğ hükümlerine aykırı
olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Tarım
Kanununun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya
il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat
kaydedilir.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.